6.10.2009, St Germain & Abbesses

Dag tjugotvå, 6 oktober
Idag åkte jag till St Germain för att besöka Café de Flore (tittade även in på Les Deux Magots men satte mig på Flore). Där tog jag en dyr, dubbel espresso och skrev ett utkast till avsänt-texten om stället. Gott kaffe och väldigt bra service, det gick runt ett tiotal kypare som passade upp, visade platser, gav menyer och log. Han som gav mig kaffet frågade senare om det var bra. Jag svarade très bien, varpå han log ett rört leende och höll högerhanden för hjärtat. Mycket gulligt. Jag fick in min dubbla espresso på en rund, liten bricka tillsammans med en servett, två mörka chokladbitar, ett sockerpaket och ett glas vatten med isbitar i. Allt hade ett tryck med sirliga bokstäver: Café de Flore. Till och med chokladbitarna var märkta med en bild på kaféets ingång. Det hela kändes mycket tjusigt och mycket franskt. Stället är mysigt och det var lätt att föreställa sig Sartre, de Beauvoir, Dalí, Camus, Picasso och alla andra storheter som haft kaféet som stamställe. Hade det inte varit så dyrt hade jag definitivt gjort frekventa besök där. Nu får jag väl försöka ta det mer sällan.

Mellanlandade hemma innan jag promenerade upp till Abbesses för att möta Kajsa, för att sen gå tillsammans och hämta Anton. På vägen köpte jag en Vouge (som jag spanat på några dagar) som jag tänkte sitta och bläddra i lite ikväll. I övrigt en rätt lugn dag. I morgon ska vi klubba!

Over and out

 

Jean-Paul Sartre


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0