5.10.2009, Les Halles & Marais

Dag tjugoett, 5 oktober
Det är mörkt utanför fönsterluckorna. Jag lyssnar på Miles Davis, smuttar på lite vi och trivs. Vi har internet i lägenheten just nu, varför jag har passat på att kolla upp lite fakta om Café de Flore och Les deux Magots, två kaféer som var stamställen för intellektuella, författare och konstnärer under det tidiga nittiotalet. Jag ska skriva en ”Avsänt” för HP härifrån, det vill säga en slags krönika med lite atmosfär och kuriosa från Paris. Jag har inte ännu bestämt mig för ämnet men spånar. Som det ser ut nu skriver jag nog om dessa två ställen, lite om personerna som var där (förmodligen riktar jag in mig på Sartre och de Beauvoir) samt lite om hur där ser ut nu och vad de båda kaféerna utvecklats till.

I morse lyssnade jag till Michel Thomas (jag försöker att lyssna ofta på denne arrogante man och hans elever) och gjorde sen klart ”Låten” för att skicka till HP. Det blev till slut en låt av Sex Pistols och texten kommer i tidningen på onsdag (om du ville läsa, Katten, dock är det en kortis, ca 1200 tecken). Efter det drog vi oss mot Les Halles för lite ärenden, vi kollade H&M (som tråkigt nog har i princip samma utbud som hemma) samt två second hand-butiker som båda var dyra och ganska tjusiga men som förstås hade mycket schysta kläder. Vi var en snabbis i Marais också innan vi drog oss hemåt, handlade och jag fixade mat. Tiden går snabbt här.

I morgon ska jag åka till St-Germain för att besöka Café de Flore och Les deux Magots, för att se om det kan vara värt att skriva om. Om inte annat tänker jag helt enkelt insupa väggarnas och atmosfärens spår av Sartre, de Beauvoir, Camus, Picasso och andra storheter. Efter det ska jag till Anton (18-månadersknodden) för att få betalt för blöjbytning och annat glamouröst.

Simone de Beauvoir

Kommentarer
Postat av: José

Verkar helt OK med betalning för blöjbyte

tycker jag. Vi satt förra veckan och räknade på hur många kg vi är skyldiga till...

2009-10-05 @ 22:43:30
Postat av: Anna

Absolut helt ok, han är jäkla söt, Anton som jag passar så det är ok. I morgon ska jag hämta honom utan mamsen, får se hur det går...

2009-10-06 @ 21:33:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0