4.10.2009, Operakvarteren, Latinkvarteren & Monceau

Dag tjugo, 4 oktober
Igår var jag i latinkvarteren för att promenera. Jag var bland annat i den gotiska kyrkan St-Séverin, med dess imponerande valv, och bokhandeln Shakespeare and Company, en tidigare mötesplats för författare i exil, som Hemingway, Joyce, Pound och Miller. Jag gick även förbi Paris äldsta gatuskylt, belägen på rue Galande (morfar, jag försöker kolla på och memorera gatunamnen så ofta jag kommer ihåg, du brukade ju alltid påminna mig om det för att jag skulle kunna hitta vägen när jag kom någonstans en andra gång) samt ett solur av Salvador Dalí. Därefter bland annat Brasserie Balzar (välkänt, litterärt hak), La Sorbonne, Panthéon samt kyrkan St-Etienne-du-Mont.
St-Séverin
Shakespeare & co
St-Etienne-du-Mont

På kvällen stack vi till Duc Des Lombards för att gå på konserterna både vid 19 och 22. Sjukonserten var dock fullproppad så vi blev ombedda att komma tillbaka till 22-konserten (och helst komma i alla fall en timme i förväg). Vi gick molokna iväg och satte oss på en bar med varsin sangria. Vi halv nio-tiden gick vi tillbaka till Duc des Lombards och ställde oss i den redan långa kön. Efter ett tag förstod vi dock att vi inte skulle komma in, varför jag knackade på bakdörren och frågade om jag (vi) kunde gå in där istället. Bra gjort av mig eftersom vi kom in. Där inne var väldigt tjusigt (ljud och bilskärmar till och med på toan) men inte särskilt genuint mysigt, det såg mest dyrt ut. Vi såg klart konserten (samma som börjat vid 19) och blev sen utskickade eftersom man inte fick se båda konserterna. Trist för oss. Nå, vi var där inne någon timme eller så.

Efteråt strövade vi omkring ganska länge för att se om det hände någonting som hade att göra med Nuit Blanche. Vi hittade inget utan åkte hem och gjorde pasta.

Idag var vi på Svenska Kyrkans informationsmöte för att få lite info och tips om Paris. Efter det åkte Joel hem och jag gick till Parc Monceau som ligger i närheten. Gick runt ett tag, lyssnade på musik och fotade. Mycket barnfamiljer.

Nu har jag lagat mat och senare ska vi se lite film.

Bilder kommer när jag orkar fixa till dem!

Kommentarer
Postat av: Josefina

Hej Anna!

Här är en till som blivit uppfostrad med att lära sig gatorna....Själv fick jag en karta över Lunds centrum av morfar och tyvärr gick det väldigt dåligt att lära sig.

Kul att ni har det bra nu!

Kram från moster Jos.

2009-10-05 @ 09:08:41
Postat av: Anna

Hej Josse!

Haha, kul kuriosa! Jag jobbar på att lära mig staden men det går ganska trögt, jag kan ett par stadsdelar helt ok och vissa knappt alls.

Hoppas allt är bra där hemma!

Kram Anna

2009-10-05 @ 14:10:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0