25.10.2009, Montmartre, Marais, St Michel & Operakvarteren

Dag trettioåtta, 22 oktober
Igår satt jag på nätet för att kolla upp saker tills att jag och Joel gick och handlade. Jag stack iväg för att städa och passa barn vid fyratiden och lagade mat när jag kom hem. Eftersom det regnade stannade vi hemma och tog det lugnt, käkade ost och kex, pratade.

Idag har jag också suttit på nätet för att kolla upp stipendier och dylikt. Har dock kommit fram till att jag istället ska leta i biblans katalog när jag kommer hem över jul, jag tror det är lättare och mindre tidskrävande än att sitta timtals på nätet. Kanske finns också någon där som har lite koll på läget. Skrev i alla fall klart HP-texten och skickade in, vilket känns skönt, samt påbörjade inpluggning av ”användbara fraser” från reseparlören. Vissa kan jag förstås men jag satsar på att lära mig alla som kan tänkas vara användbara. Har börjat lyssna om franskainspelningarna också när jag går till jobbet, lyssningen blir väl sisådär effektiv på grund av allt buller runt omkring men jag antar att det ger någonting åtminstone. Idag tog jag en lång promenad i Montmartre tillsammans med Anton, barnvagnen och franskaläraren Michel Thomas i ena örat. Anton var nöjd och babblade på (dvs: boöäh AH! OOOOOOOOOO och andra liknande läten).

Planen ikväll var att åka till Rex, en klubb. Dock ändrade sig vårt följe och bestämde sig för La Perle. Inget vidare, tycker jag, eftersom vi redan varit där ett antal gånger och eftersom det kryllar av svenskar. Vi kom iväg rätt sent och missade på grund av velande (Social Club eller inte) den sista metron. När vi sen bestämde oss för att inte åka till Social Club (jag ganska besviken) tog vi apostlahästarna hem. På vägen ramlade mitt favorithalsband jag fått från Louise på marken i tusen bitar. Helt oväntat. Splash på marken. En äkta filmscen. Jag mycket irriterad. Nu ligger några av pärlorna i mina skor och kanske lyckas jag få ihop någonting nytt av det men jag har inte orkat kolla ännu.


Dag trettionio, 23 oktober
Jag har gjort upp en plan för vad jag ska göra varje dag för att få lite ordning och rutiner på min tillvaro. Får se hur länge detta håller. Idag ska jag hur som helst plugga franska och försöka komma igång att skriva lite. Jag blir så oföretagsam när jag inte har någonting speciellt att göra och inte äger några rutiner.

Ikväll ska vi först träffa Arthur, som studerar svenska och vill lära sig mer. Efter det ska vi möta upp två killar, Andrés och någon mer, som vi träffade på Bridies middag, trevligt.


Dag fyrtio, 24 oktober
Vi mötte aldrig upp Andrés och den andra killen vi skulle möta efter Arthur igår, eftersom Andrés var sjuk. Trist. Det känns som att alla planer vi har går i kras. Ikväll skulle vi på burlesk i Pigalle, som vi blivit tipsade om, men nu verkar det som att de som tipsade hade missuppfattat hela grejen. Jag blir rastlös av det. Kanske ska vi på klubb istället, vilket jag hoppas för jag vill göra något (!), helst som vi inte brukar göra.

Idag har jag städat, skrivit lite och pluggat lite franska men jag har myror i benen, förmodligen för att vi inte vet vad vi ska göra ikväll. Ute regnar det och är mulet deppigt.


Dag fyrtioett, 25 oktober
Det blev ingen burlesk igår, tydligen var det en missuppfattning. Det blev inte heller någon klubb eftersom ingen förutom jag hade lust till det. Jag redigerade foton och stack sen till au Limonaire för att möta upp Honza, som jag bara träffat snabbt innan. Där spelade Pupple, Flavia och Yannick Le Nagard. Mysig musik, två akustiska gitarrer, ett munspel, en akustisk bas och lite blygsamma trummor/cymbaler. Efter det drack vi vin på Le Coeur Fou i närheten tills det blev dags att ta sista metron. En lugn men trevlig kväll.

Idag har jag tvättat lite, skrivit lite och försökt plugga franska. Nu sitter jag på ett kafé för att kolla upp tips om gratis franskakurser men ännu inte kommit någonvart. I morgon kommer Cissi, Tom och pappa för att hälsa på!

Kommentarer
Postat av: Lou

anna, anna, kommer så väl ihåg när jag gav dig det i din lilla hall ditt glada överraskningsansikte. Puss

2009-10-26 @ 00:04:51
URL: http://theowlsarenotwhattheyseem.blogg.se/
Postat av: Anna

ja! jag blev så ledsen, jag älskade det halsbandet och det var från dig och ja du vet. vi gick hem och jag funderade på att lägga det i väskan för säkerhets skull för jag behövde ju liksom knappast vara snygg när jag gick hem men så gjorde jag inte det förmodligen glömde jag det nog eller så orkade jag inte och senare mitt i paris splash tusen pärlor på marken. i miss u here

2009-10-26 @ 00:15:38
Postat av: Faster Annika :-)

Hej Anna, va roligt att kunna följa dina äventyr och hoppas att allt är bra med dig. Stina var och hälsade på igår och vi satt och tittade på lite gamla filmer och här och där poppade du upp som en pyttliten sötnos <3 Nu är du själv i Paris! Här hemma är allt bra. Jag ska ha semester nästa vecka och åka själv till Spanien och golfa - ett litet äventyr för mig. Stina pluggar på och myser med Gustav och hennes knäskada är nu helt läkt :-D. Kul att pappa, Tom och Cissi kommer och hälsar på. Då blir det kanske lite välbehövlig paus från nattlivet som det verkar vara mycket av ;-)

Var rädd och dig!

Puss&Kram Annika

2009-10-27 @ 15:34:27
Postat av: cecilia

Hoppas ni hade ett trevligt besök på Chartier. Cissi hade kanske lite svårt att hitta något ätbart. Jag är helt klart avis på er nu. Om du är kvar i vår kommer jag nog ner på en liten visit. Kramar till er alla. Cecilia

2009-10-27 @ 22:01:45
Postat av: Anna

Hej faster Annika. Vad kul att du läser min blogg! Det låter mysigt med lite gamla filmer! Spanien låter också jättehärligt verkligen, där är nog varmt fortfarande. Jo, nattlivet blir det ganska mycket av men jag tar det ändå ganska lugnt faktiskt när jag ute.. :) Hälsa Stina så gott och ha det så fint i Spanien!

Puss & kram Anna

2009-10-28 @ 09:23:58
Postat av: Anna

Cecilia! Jag förstår att du är avis, Chartier är definitivt ett härligt ställe. Ganska turistiskt men jättetrevligt. Cissi åt spaghetti med ketchup, kanske inte det roligaste men här i Paris har hon generellt sätt ganska svårt att hitta käk så hon får väl vänja sig/sluta vara kräsen.. Du får jättegärna komma om jag stannar! Alla kramar tillbaka här, idag ska vi på Louvren. Anna

2009-10-28 @ 09:28:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0