21.10.2009, Jardin des Plantes, Les Halles, Seine & Luxembourg

Dag trettiotre, 17 oktober
Igår kom vi iväg ganska sent, vilket gjorde att vi aldrig hann ta en drink med Amanda och hennes vän. Vi mötte dock upp dem men baren stängde av någon anledning tidigare än vanligt och vi åkte därför hem rätt snart igen, såg en film.

Idag har jag köpt Dubonnet, tack vare Cecilias invigning av detta goda starkvin, som jag smuttar på nu när jag lagar mat. André är iväg för att köpa till råvaror och jag gör olika smårätter. Efter att vi har ätit ska vi iväg till Victoria, en tjej jag träffade hos Bridie, som har födelsedags- och inflyttningsfest. André fick förresten jobbet jag hjälpte honom att provfilma för häromdagen!


Dag trettiofyra, 18 oktober
Joel kom hem vid elvatiden idag, slutkörd eftersom han inte sovit någonting. Jag och André köpte med oss croissanter och annat smörigt, sött och fett, och åkte till Hallarna för picknick. Varmt i solen. Mycket folk i rörelse. Vi fikade och tog det lugnt i gräset, lyssnade på en gitarrist och tittade på människor. Jag grämde mig för att ha glömt kameran. Gick sen till Notre Dame och därefter längs Seine. Jag gillar söndagarna här, det är som att staden ligger i en slags harmoni. Efter flera timmar tog vi metron tillbaka till vårt område och åt en mycket bra sushi på ett ställe nära oss. Kvällen kall, vi tog ett bad och såg en film när vi kom hem.

Dag trettiofem, 19 oktober
Vi hade tänkt gå på museum idag men eftersom det är måndag var alla museum vi funderade på stängda. Dumt förstås (måndagar är ju den stora dagen för stängda museum) men ingen av oss hade en tanke på det.

Vi åkte istället till Luxembourg-trädgården, köpte med oss croissanter, baguette och brieost, promenerade i lugnt mak och fotade människor. Därefter gick vi i affärer i Operakvarteren, promenerade hemåt och delade en sushi.


Dag trettiosex, 20 oktober
André åkte idag och för att hinna med bussen till Beauvais gick vi upp vid halv fem. Jag kom hem till lägenheten vid sjutiden efter att ha följt André men hade svårt att somna om och har bara sovit några timmar extra. Nu är klockan snart tre, jag har inte gjort någonting och behagar ta det lugnt hela dagen, städa lite, läsa, kanske plugga lite franska och se någon film.


Dag trettiosju, 21 oktober
Det regnar ute. Jag dricker mitt morgonkaffe och är ganska rastlös. Igår tog jag det väldigt lugnt, handling och matlagning var förmodligen det mest produktiva under hela dagen. Nu har vi nät så jag ska kolla flyg hem till julen samt leta efter gratis franskaundervisning som jag blivit tipsad om. Jag hoppas att jag hittar.

Jag försöker även leta stipendier för att plugga franska i vår, jag är lite sugen på att stanna kvar men har inte riktigt bestämt mig än. Det är så jäkla svårt att hitta stipendier bara, jag har ingen aning om hur jag ska göra, var jag ska leta eller vad jag ska leta efter. Hjälp?

Kommentarer
Postat av: helena

Låter kul med franskstudier i vår! Kolla med Svenska institutet eller franska kulturinstitutet (om det finns något sånt). Själv fick från italienska kulturinstitutet när jag var i Perugia. I vissa fall kan man få studielån också. Lycka till!

2009-10-21 @ 21:54:33
Postat av: helena

fler tips: http://www.alliancefrancaise-se.com/

2009-10-21 @ 22:11:21
Postat av: cecilia

Helt rätt med en Dubonnet innan maten. Har du hört om tolv svenska kvinnliga konstnärer som ställer ut längsmed linje 14. Madeleine, Pyramides, Gare de Lyon, Bercy. En av konstnärerna är en vän till oss, Chribba och Ola, Johanna Schartau heter hon. Håller med om att söndagarna är härliga i Paris. Jag minns att biltrafiken gå trafiklederna utmed Seine stängdes av på söndagar så att fotgängare och cyklister kunde promenera där. Vet inte om det är så fortfarande. Kram från Cecilia

2009-10-21 @ 22:50:56
Postat av: Anna

Hej Helena! Tack för tipset. Har kollat lite men det verkar som att de flesta stipendier måste sökas innan den 15e mars och att de då gäller först till hösten. Vet du om det finns andra stipendier som man kan få för våren? Sökte du ditt långt i förväg? Det verkar så jäkla krångligt!! Har du min mail förresten, så kan du ju maila istället om du vill? Kramar

2009-10-21 @ 23:11:43
Postat av: Anna

Cecilia: Jag tog ett bad häromdagen med ett glas Dubonnet, funkar också mycket bra (uppskattar vårt badkar här!). Jag ska kolla upp utställningarna, det vore roligt att se! Vet du när och var de äger rum? Biltrafiken är fortfarande avstängd, väldigt mysigt. Varje söndag hittills har dessutom bjudit på sol och värme, härligt! Kramar från Anna

2009-10-22 @ 00:04:53
Postat av: cecilia

Om jag fått rätt info är det på stationerna Madeleine, Pyramides, Gare de Lyon och Bercy utmed linje 14. Den håller på nu och fram till början av januari. Kram

2009-10-22 @ 08:02:12
Postat av: bisse

http://ciccicicci.webblogg.se/ jag vet att den här tjejen har fått stipendium till franskastudier på sorbonne. har kollat lite på det själv. hon har förövrigt en hel del smått och gott om paris i tidigare inlägg! hoppas du har det super!

2009-10-29 @ 21:25:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0