16.10.2009, Place de Clichy, Invalides & Marais

Dag tjugoåtta, 12 oktober

Idag är en städdag, tvättdag, fixadag och försöka skriva klart texten till HP-dag. Kanske sticker jag snabbt till Marais och går en promenad. Vi ska försöka våldgästa Omar (som kom in med frukt till oss häromdagen apropå ingenting särskilt och som lånade oss högtalare för ett tag sen, fast det kanske jag skrev om) och bjuda honom på pannkakor med glass. Det är lite svårt dock, han är inte hemma så mycket och är ofta ganska upptagen. Idag är han förmodligen iväg och spelar boule, eftersom det är söndag.

I morgon kommer André och om Joel hittar biljetter åker han till en vän i Monpellier.


Dag tjugonio, 13 oktober
Jag följde Joel till tåget och åkte sen för att möta upp André. Vi har inte gjort någonting speciellt idag utan har mest tagit det lugnt. Vi har handlat, lagat mat, sett på film och vilat. Omar kom hem förresten också, så jag lyckades äntligen ge en pannkakstårtebit till honom (jag och Joel försökte hela gårdagen men utan success eftersom han aldrig kom hem). Grädden här smakar verkligen inget vidare (dock nästan gott när man vant sig) men vi håller uppe den goda tron om att tanken är den som räknas (Omar är väl förresten van vid grädden här=förhoppningsvis tycker han om tårtan).


Dag trettio, 14 oktober
Idag hade jag planerat en promenad i Invalides men på grund av lathet samt sömn alltför långt in på morgonkvisten blev den inte av. Jag var dessutom tvungen att nå Internet för att kolla franskakurser, eftersom detta var villkoret för att få jobbet på Le Chat Noir, som jag ska ringa i morgon. Jag försökte också leta upp stipendier men hittade över huvud taget ingenting som jag kan söka nu. Det verkar som att de flesta stipendieansökan ska vara inne senast den 15 mars, vilket förstås gör att jag är ganska sent ute. Även vad det gäller kurserna är jag sent ute. Jag ska dock försöka läsa franska för någon här, jag har ett par som kanske är intresserade av att lära mig mot en slant och det vore förstås guld.

På vägen hem från kaféet och Internet gick vi inom den second hand-affären som ligger på Avenue de Clichy. André fick med sig hem en jacka och en stickad tröja. Därefter handlade vi, lagade mat och såg en film.

Paris har förresten blivit svinkallt helt plötsligt och hösten kommer i språngmarsch. Jag fryser konstant men det är ändå ganska mysigt. Jag våndas dock lite över hur kall lägenheten kommer vara här i vinter…


Dag trettioett, 15 oktober
Idag tog vi promenaden i Invalides. Vi gick igenom många parker och trädgårdar och besökte helgonet Catherine Labourés kapell Notre-Dame de la Médaille Miraculeuse. Fröken Labouré såg jungfru Maria uppenbara sig för henne två gånger och kapellet är en vallfartsort med helgonets relikskrin i centrum. Vi var också inne på Musée Rodin. I trädgården finns konstverk av Rodin som bland annat Tänkaren, Kyssen och Balzac. Vi gick förstås även till Hôtel des Invalides, som uppfördes som militärsjukhus 1675. Här finns Musée de l’Armée där man kan följa Napoleons nedgång och fall. Detta gjorde vi dock inte, vi åkte till Marais för att kolla second hand eftersom André var sugen på att köpa en väska.

Stockholmsgruppen ringde strax efter och ville ha André i Stockholm i morgon för provfilmning. Lösningen för att han skulle slippa åka hem blev att jag hjälpte honom spela in en film som han skickar till agenturen i morgon. Vi skulle vara ute för att få bättre ljus och mina frusna händer greppande om en kamera påminde mig om alla fotosessioner utomhus under höstdagar i kalla Halmstad. Efter att vi var klara åt vi och slökollade på en film.


Dag trettiotvå, 16 oktober
Vi sitter på ett kafé i Marais för att kolla internet. Ikväll ska vi ut med Amanda och hennes kompisar, var vet jag dock inte än. Efter det här tar vi förmodligen en promenad längs Seine innan vi sticker hem.


Kommentarer
Postat av: Emma

Åh, avenue de clichy, där bodde jag. Utan internet i en termin, vive la france!

2009-10-26 @ 14:01:05
URL: http://metrobloggen.se/ravbakomorat
Postat av: Anna

Åhå, du måste ha bott väldigt nära oss nu med andra ord. Vilket nummer bodde du på?

2009-10-26 @ 14:32:47
Postat av: Emma

Nummer 34 vill jag minnas! Alltså på den sidan av gatan som ligger i 18:ème. Översta våningen. Ni?

2009-10-26 @ 18:22:20
URL: http://metrobloggen.se/ravbakomorat

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0