10.9.2009, Les Halles, Abbesses & Marais

Dag tjugofyra, 8 oktober
Igår var vi alltså på Social Club. Det var ett bra ställe men dess värre var det inte så mycket folk där, förmodligen fylls det på under helgerna så det är definitivt värt ett besök senare.

Allt gick bra med Anton, den enda gången han började skrika var när maten tog slut. Jag antar att det måste varit mycket frustrerande för honom. Dock var det mig och inte pappa Fred som han ville kramas med och tröstas av efter utbrottet, så han tycker nog att jag är ok ändå.

Idag har jag lyssnat på franska, försökt läsa Vouge (gick inget vidare), städat, passat Anton och sett Le cirque des Mirages på au Limonaire. Som vanligt förstod jag och Joel inte riktigt vad alla skrattade åt (eftersom franskan fortfarande bara låter vackert och man enbart känner igen vissa meningar) men musikerna var oerhört duktiga. Sångaren påminde om Rikard Wolff (speciellt då han spelade Rikard III) med stripigt, mörkt hår, svart sot runt ögonen och en ganska dålig hållning. De var mycket underhållande och sångaren skicklig på mimik, vilket han använde sig mycket av. Pianisten som kompade, hjälpte också till med sång och prat emellanåt. Mycket bra! Jag och Joel var nöjda.


Dag tjugofem, 9 oktober
Inget nät i lägenheten, sitter på ett kafé för att kolla min mail men att kolla just hotmail fungerar inte. Min vanliga tur. Jag är här i kvarteren, Hallarna, för att se om jag får ett barjobb på Le Chat Noir. Vi droppade förbi där igår (schyst ställe, definitivt något att besöka även om jag inte får jobbet) och jag såg att de sökte en engelsk bartender. Visserligen har jag bara jobbat på kafé men vadå! Jag har gjort åtminstone en fem-tio Irish Coffee, det räknas väl eller? Vi får se vad som händer men jag tänkte att det nog är värt åtminstone ett försök.

Ikväll ska vi träffa Amanda, tjejen vi träffade på Svenska Kyrkan. Det ska bli trevligt. I övrigt har jag pluggat lite franskaglosor idag och planerar att lära mig det som står i franska-läroboken jag har med mig. Den är från 50-talet och mycket fin, varför jag nästan tycker att det är roligt. På söndag ska vi träffa en kille som pluggar svenska, för att få lite utbyte. Vi pratar svenska och han franska. Jag hittade honom på en lapp i Svenska Kyrkan (denna eviga kyrka, faktiskt en ganska bra infoplats), mailade och voilà! Jag hoppas vi kommer lära oss något på det, det behövs.

Lite annan kuriosa är att jag återupptäckt Talking Heads, vilket förstås är en mycket trevlig upplevelse. Jag hade liksom glömt bort dem lite men eftersom Fred, Antons pappa, spelade dem igår i lägenheten har jag nu åter erinrat mig deras musikaliska genialitet. Good for me!

Det går inte heller att publicera blogginlägget så nu går jag för att ljuga om mina bartenderkunskaper istället.


Dag tjugosex, 10 oktober
Sitter på ett kafé nu för att kolla lite mail och uppdatera här lite snabbt. Igår kom Amanda till oss och hängde sen på till Marais, där vi tog ett par glas vin på Les Etages och La Perle (som var helt överfullt med svenskar). Vi hade mycket trevligt! Nu ska vi på middag vid sju, så snart måste vi dra oss hemåt igen.

Jobbet igår, Le Chat Noir, får jag förresten inte om jag inte börjar plugga franska. Jag ska kolla upp lite skolor/alternativ och kanske börja, inte bara för jobbet. Jag tror att lite rutiner hade varit bra för min rastlöshet.

Peace out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0