7.11.2009, Cadet, Batignolles & Abbesses

Dag fyrtionio, 2 november
Började på skolan L’Atelier 9, nära Operan. En liten privatskola i en lägenhet med grupper på max nio personer. Eftersom jag har glömt (nästan pinsamt) mycket, hängde jag inte med riktigt i gruppen jag hamnade i, där alla pratar bra och kan merparten av grammatiken. Alltså byter jag grupp i morgon. När jag kom hem pluggade jag och tog senare en kaffe med Gina, Cillas dotter. Trevligt. På vägen hem fastnade jag i second handen på avenyn och Joel mötte upp mig där för att sen gå och handla. Som vanligt långa köer och ineffektiv personal. Väl hemma lagade jag mat och gjorde det sista av läxan.


Dag femtio, 3 november
Började alltså i den lättare gruppen. Egentligen är den lite för enkel för mig – det är bra att repetera alla regler (vissa har jag inte ens arbetat med innan i Sverige) men jag hade velat gå lite snabbare fram. Tyvärr känner jag att jag lärde mig mer i den svårare gruppen men å andra sidan stannar jag bara på skolan för två veckor så kanske är det bra att bara satsa på att lära om grammatiken ordentligt igen.

Efter att jag kommit hem pluggade jag i princip hela dagen. Jag hade bett om en del extraövningar och även fått låna en grammatikbok som jag antecknade ifrån. Snabb dusch sen och läggdags någorlunda tidigt.


Dag femtioett, 4 november
Var på skolan och kom hem vid två-tiden. Åt, pluggade och antecknade från grammatikboken i någon timme innan jag gick till Abbesses för att städa och passa Anton. Kallt ute, därför ingen promenad med knodden. Jag antecknade det sista från grammatikboken med lillen i knät, som läste, lekte med duplo och snackade med mig och sig själv. En mycket charmant ung pojke. Hemma lagade jag mat och kollade på ”Le fabuleux destin d’Amélie Poulain” (Amélie från Montmartre) med franska subtitles, vilket faktiskt fungerade bra. Nå, jag kan ju historien eftersom jag har sett filmen många gånger. Kul också att kunna delarna av Paris som nämns i filmen, Batignolles (området där jag bor nu) är till exempel nämnt en del eftersom filmens Amélie bodde där som barn.


Dag femtiotvå, 5 november
Skola, hem, plugg (nåja, inte lika mycket som tidigare dagar på grund av trötthet), hämta Anton, passa Anton, åka till Svenska Kyrkan för att träffa Hanna (en tjej från Halmstad som bor här nu) och för att kolla på filmen som visades, ”Det regnar alltid i Provence”.  Typiskt fånig, fransk film men ganska underhållande. Kollade lite på lägenhetsannonser som var uppsatta på kyrkans anslagstavla. Efter att först ha bestämt mig för att inte stanna har jag blivit lite sugen på att ändå vara kvar och plugga i vår, nu när jag faktiskt har börjat lära mig språket igen. Jag måste dock hitta en lägenhet eftersom den jag bor i nu är uthyrd till våren, samt någon som vill bo med mig. Vi får se. Jag har ytterst svårt att bestämma mig.


Dag femtiotre, 6 november
Idag är jag trött. Jag har sovit för lite för många nätter. Ikväll ska jag träffa Hanna för att antingen ta ett glas vin ute eller se film. Jag har lånat La Môme (filmen om Edith Piaf) och ”Un long dimanche de Fiancailles” av Jean-Pierre Jaunet (som gjort Amélie från Montmartre). Nu ska jag plugga lite innan Hanna ringer.


Dag femtiofyra, 7 november
Jag och Hanna hade trevligt igår, stannade hemma hos mig och drack vin och pratade. Jag var helt slut. Idag känner jag mig lite småförkyld igen. Försöker planera våren och se alla möjligheter. Har pratat med både Annika och André och det verkar som att båda är lite sugna på att komma hit. Jag måste dock kolla kursstarter (och möjligheter att skriva in sig), stipendier osv. Ikväll ska jag ut men jag vet inte riktigt var än, antingen blir det konsert och klubb med Cornelia, en tjej från Halmstad som bor här nu, eller så går jag ut med en tjej från Göteborg som jag träffat någon gång innan bara.

Kommentarer
Postat av: Sara

Anna du verkar ha det jättebra i Paris. Jag blir avis! Du får gärna lägga upp lite bilder :)

2009-11-07 @ 13:49:07
URL: http://lostpersonality.blogg.se/
Postat av: kajsa

åh, så du funderar på att stanna även i vår? vad kul, i så fall kan jag komma och hälsa på dig/er! ni har lite svårt att hitta jobb eller? sköt om dig. kram

2009-11-09 @ 14:47:08
Postat av: Anonym

Sara: Jag vet, jag har varit dålig på att lägga upp bilder. Det tar så lång tid! Men jag ska göra det så fort jag hinner :)



Kajsa: Ja, jag funderar på att stanna. Vet dock inte, måste hitta lägenhet i så fall. Och kolla upp utbildning, dvs franskakurser. Ingen aning än. Hur har du det? När kommer du hem? Eftersom vi knappt har internet har jag knappt läst din resedagbok.. Ta hand om dig, kram

2009-11-09 @ 15:51:59
Postat av: kajsa

okej, men det låter som att ni har det bra i alla fall. vi har det helt underbart, är på bali just nu. idag har vi provat att surfa, svårt men väldigt roligt. vi kommer hem den 21 december, jag kan ju inte rucka på mina jultraditioner du vet. du då; har du bokat flyg hem? puss

2009-11-13 @ 13:15:06
Postat av: anna

det låter härligt! du får berätta allt sen.

haha nej du och dina jultraditioner. jag kommer hem! mest pga cissi som inte vill komma hit till paris. är hemma i två veckor pga billigare biljetter, kommer den 16e och åker 28e. ska bli skönt. däremot nyår blir i paris! du är välkommen! puss

2009-11-16 @ 13:53:18
Postat av: kajsa

ja, det ska jag. okej, vad kul, da borde vi ju hinna ses i alla fall! later kul, tal att tankas over :) puss

2009-11-18 @ 13:40:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0