25.11.2009 Paris

Dag sextiofyra, 17 november
Det blev inte varken badkar, bok eller te igår kväll. Istället träffade jag Marco, Louises pojkvän, som var på besök med sin kompis Alberto. Georgie, deras vän från London som bor här nu, var också med. Träffade även två amerikanskor som de festat med tidigare. Vi tog en öl ute och senare några till, vilket egentligen inte var planerat eftersom jag var dödstrött. Ändå glömde jag (som vanligt) bort tiden och istället för att rusa till metron fick jag sova på det hostel som Georgie jobbar på, samma som Marco och Al även bodde på. Åkte hem vid tiotiden i morse och har tagit det lugnt. Handlade, köpte novembernumret av Vogue, lyssnade på Talking Heads och drack te i ”soffan” (en bäddfåtölj som är utfälld och står mot väggen med kuddar mot väggen att luta sig mot).


Dag sextiofem, 18
november
Försökte plugga lite franska, gick igenom mina gamla böcker och skrev upp grammatik. Åkte sen till Hôtel de Ville för att få information om deras kurser som är väldigt billiga eftersom det är Paris stad som håller i det. Fick hjälp av en mycket vänlig fransman som ansträngde sig för att prata korrekt engelska. Kom hem med diverse broschyrer och en tjock katalog med alla kurser som finns att välja bland. Lagade mat och gick sen till Montmartre för städning och för att passa Anton. Efter det en snabb sväng till internetkafé för att maila om lägenheter och franskalärare jag fått nys om (alla förmodligen för dyra men ändå värt att kolla vad de tar i timmen). Därefter åkte jag för att möta upp André på Porte Maillot. Var hemma ganska sent på kvällen.


Dag sextiosex, 19 november
Vi tog det ganska lugnt, gick och köpte frukost och sen promenerade vi mot Pigalle (förstås) och Musée de l’Erotisme, som jag hade hört var bra och intressant. Dock en klar besvikelse när vi kom dit. Nå, en ganska stor men synnerligen osmaklig samling – trästatyer från medeltiden, ”roliga” skämtserier, vulgära och ytterst stötande målningar, obegripliga tavlor och ”konst” som mest verkade vara skapad för att provocera. Värdelöst. Det enda intressanta var gamla svartvita fotografier från 20- och 30-talets prostitutions- och burleskkarusell i Pigalle (oerhört harmlösa i jämförelse med dagens media, porträtt med damer i tjusiga underkläder och ”sexiga” miner).

Vi gick ganska snabbt från museet och köpte lite mat innan vi strosade mot Barbès. Vi kollade efter kitsch-prylar i Tati-affärer (Tati=lågpriskedja med mest skit men en del kul om man har tur) och gamla kläder i second hand-butiker. Jag hade tänkt att vi skulle vara i området hela dagen eftersom jag skulle jobba klockan fem och Abbesses ligger precis i närheten men eftersom klockan inte hunnit bli så mycket (jag räknade med mer tid på museet eftersom jag trodde det skulle vara bättre) och André var trött/sjuk gick vi hem och vilade innan vi vandrade bort mot Montmartre igen en halvtimme innan fem.

Efter att jag hämtat Anton gick vi en lång promenad och när jag skulle upp och mata knatten gick André och handlade lite. Möttes sen upp och hämtade varsin sushitallrik på stället intill oss som hittills är bäst av de sushirestauranger jag provat här. Hemma åt vi och kollade film.


Dag sextiosju, 20 november
Idag var vi på Musée d’Orsay (ja, jag kände mig tvungen att visa lite ”äkta” kultur efter gårdagens museiflopp). Förutom de enorma samlingarna fanns en utställning med design och mode från 1900-talet, Art nouveau revival. Kul! Vi började med den och fortsatte sen med en del av samlingarna, en fikapause och sen samlingar igen innan vi gick.

Från museet promenerade vi till Marais för att kolla lite second hand. Köpte en falafel och tog så småningom metron hem. André trött och sjuk. Jag trött. På kvällen kom Marco och Al hit efter att ha kommit hem från sin tur till landets småorter/countryside. Vi förfestade lite här och åkte sen till Cornelia, där vi fortsatte partajandet. Kul! Jag och André gick dock aldrig med de andra ut, utan åkte istället hem.


Dag sextioåtta, 21 november

Båda trötta efter lite för lite sömn. Tog ändå oss till Cité de la Musique, där en utställning om Miles Davis just nu äger rum. Oerhört välgjord, med musik, filmklipp, foton, skivor, reklamsnuttar där han medverkat, livespelningar, instrument, scenkläder och massa info. Infon var dess värre enbart på franska, vilket gjorde att jag inte förstod riktigt så mycket som jag önskat. Ändå absolut värt besöket.

Vi handlade lite lyxkäk till morgondagen på vägen hem (affärerna i vårt område stängda på söndagarna) och vid halv åtta gick vi mot Abbesses för att passa Anton, eftersom Kajsa och Fred skulle ut. När vi kom mötte vi en glad Anton i nattsärk. Oerhört gulligt. Kajsa hade köpt gott bröd, flera sorters fin (god!!) ost, frukt och en vinflaska till oss att ha när Anton gott och lagt sig. Magnifique! Vi busade med Anton en timme innan han fick en nappflaska och slocknade i sin säng. Vi käkade och kollade film tills Kajsa och Fred kom tillbaka från sin utetripp. Gick sen hem och somnade.


Dag sextionio, 22 november

Tanken var att vi skulle åka till Parc des Buttes Chaumont för promenad. När vi kom ut regnade det dock och vi åkte för att gå på Centre George Pompidou istället. När vi väl var där ringlade kön i minst 25 meter. Kallt och rått ute och därmed inte en chans att vi skulle ställa oss i den. Vi promenerade hemåt och såg en film. Efteråt lagade vi god mat, pratade och diskuterade viktigheter som feminism tills vi gick och la oss.


Dag sjuttio, 23 november
André åkte för att träffa en kompis som bor här och jag åkte för att möta Cassandra och hennes vänner för att göra en nytt försök på Centre G Pompidou. När vi kom dit var det stängt på grund av strejk. Typiskt. Vi gick till ett kafé i närheten med soffor, skum belysning och jazzmusik. Mycket mysigt. Efter ett par timmar mötte jag upp André igen, vi kollade lite second hand och gick sen för att äta sushi på en restaurang i Marais. Därefter en film och chips hemma.


Dag sjuttioett, 24 november

Idag hade vi planerat in lite shopping men hann bara till second handen på Avenue de Clichy. Vi lämpade av lite grejer hos mig innan vi åkte till Operakvarteren och letade japanska restauranger. Längs hela rue Sainte Anne vimlar det av japanska restauranger men vi som var inställda på sushi kunde inte bestämma oss eftersom ingen sushirestaurang  var öppen. Slutade med att vi åt annan hederlig japansk mat på en av restaurangerna. Efter åkte vi hem och fick sen stressa till busstationen, varifrån André tog bussen till flygplatsen.

Jag åkte hem igen, vilade, och mötte senare Cornelia och Hanna på samma kafé som jag var på igår. Vi snackade om mest ingenting och planerade lite för helgen, det vill säga första advent och den amerikanska thanksgiving, som egentligen är på torsdag men som vi ska fira på lördag när alla är lediga, eftersom Cassandra är amerikanska. När jag kom hem igen hade Joel anlänt så jag språkade lite med honom innan jag gick och la mig.


Dag sjuttiotvå, 25 november

Idag har jag försökt plugga franska. Det har gått sådär. Ganska svårt att plugga själv. Nu ska jag till Montmartre för städning och Anton-passning. Det regnar ute. En rätt deppig dag. Ikväll har jag inget planerat.

Kommentarer
Postat av: cecilia

Vad kul att ni hade hört om Miles Davisutställningen. Jag läste om den och hade tänkt tippsa dig men det glömde jag. Den skulle jag vilja se. Synd att det regnade när ni skulle till Buttes Chaumont. Fast du har ju tid att gå dit. Kram Cecilia

2009-11-25 @ 22:43:07
Postat av: anna

Ja, den var valdigt bra. Synd att jag inte forstod allt men absolut vart att ga till anda, mycket valgjord utstallning. Ja, jag ska till Buttes Chaumont en annan dag. Kram Anna

2009-11-27 @ 19:15:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0