16.11.2009, Montmartre, Tuilerierna, Belleville, Les Halles & Pigalle

Dag femtionio, 12 november
Igår åt vi en trerätterslunch på en typiskt fransk restaurang/brasserie i Montmartre. Trevligt, men jag var hemskt trött. Somnade i badet senare och såg film. Somnade tidigt.

Idag har jag också tagit det ganska lugnt, handlat lite och läst. Inget nytt.


Dag sextio, 13 november
Fredag. Jag fixade i ordning i lägenheten, städade och flyttade runt grejer efter jag kommit hem från skolan. Pluggade lite, sen köpte jag och Joel hem sushi, några bir och chips. Såg en fransk film och därefter läste jag. Skönt. Sushi, chips, film och bok blev alltså min snälla gest mot mig själv, eftersom idag är ”le journée de la gentillesse”. Mycket förnöjsamt.


Dag sextioett, 14 november
Jag gick upp någorlunda tidigt för att plugga lite. Vid halv tre-tiden mötte jag upp Isabelle, en fransk kvinna som pratar lite svenska och gärna vill praktisera språket. Vi gick runt i Tuilerierna för att sedan ta en kaffe på ett dyrt och chict kafé (förstås, eftersom det är i första arrondissementet) när det började regna. Vi pratade franska den första delen tiden och svenska resten. Nå, jag sa visserligen inte så jättemycket men det gjorde hon så det gick ju bra.

Jag fortsatte pluggandet lite när jag kom hem (sista dagen på måndag, vill få rättat mina extrauppgifter) och avböjde en fest utanför Paris på grund av trötthet och ovilja att inte kunna åka hem när jag vill (vet inte hur ofta RER-tågen går på helgerna men de slutar gå ganska tidigt). Stack istället till Cornelia och stannade i hennes lägenhet längre än vad som var tänkt från början. Nå, vid tvåtiden gick vi till Truskel, en klubb ganska nära Chartier (Cecilia och familj…). Stannade dock inte så länge, det var inte speciellt bra musik och ganska tråkiga, lite för packade, människor. Ett plus: lite praktisering av franskan, som vanligt när jag är ute numera eftersom jag faktiskt hajar vad folk säger (oftast) och kan föra en någorlunda normal konversation utan att den ene kollar med skepcism på den andre på grund av språkligt missförstånd... Hurra för det!

Vi hade kul men tröttnade så småningom och drog efter kanske två timmar. Efter en ostcrêpe (precis lagom jättemycket ost) och en promenad hem var vi lagom mätta, möra och trötta.


Dag sextiotvå, 15 november
Eftersom jag sov hos Cornelia igår kom jag hem vid tolvtiden. Har inte sovit riktigt ordentligt och är ganska trött. Såg precis Un Long Dimanche de Fiancailles av Jean-Pierre Jaunet och fällde en tår över den fina historien och det vackra fotot. Jag antar att jag ska laga lite mat snart. Borde också kolla igenom alla mina franskapapper för att kunna fråga om eventuella oklarheter i morgon.

Ikväll ska jag kanske till Pop In för att se open mic-evenemanget. Frågan är dock om jag kommer orka gå upp i morgon då. Det lär märkas. Jag har några timmar på mig att känna efter och kanske sova lite. Vi har förresten inte internet i lägenheten längre, eftersom dessa förut så vänliga själar med nät nu har låst det. Det är kanske tid för ett medlemskap i Svenska Kyrkan för 10 euro för att kunna gå dit när som och snylta nät…


Dag sextiotre, 16 november
Sitter på skolan nu för att kolla mail och dylikt. Ska snart hem, är fruktansvärt trött. Igår var vi på fest hos några kompisar till Cornelia. Vi lyssnade på Tom Waits, Talking Heads och jazz (äntligen några med samma musiksmak som jag!), drack vin och pratade. Mycket trevligt. Efteråt åkte vi till Pop In och därefter till ytterligare en klubb jag inte minns namnet på. Blev hemskjutsad i multifart på vespa och frågade mig själv varför jag aldrig körde moppe när jag var femton. Det är ju kul! (Tom).

Idag är sista dagen på kursen så i morgon börjar mitt seriösa letande efter jobb, lägenhet och kurser. Jobbigt men nödvändigt. Kanske skulle jag göra något med Cornelia & co ikväll men om inte lär jag inta badkaret med en bok och lite te.


Kommentarer
Postat av: Anonym

haha du får testa min sprättare när du kommer hem

2009-11-18 @ 22:20:35
Postat av: Anonym

haha va?

2009-11-25 @ 16:50:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0