11.10.2009, Cadet, République, Abbesses, Clichy, Bastille & Les Halles

Dag femtiofem, 8 november
Igår träffade jag Cornelia och hennes vänner från Sverige som bor i Montpeiller. Vi var först på en bar, l’International, för att se en konsert med ett band jag inte minns namnet på. Schyst bar med trevliga människor och bra atmosfär. Efteråt gick vi till Cornelias lägenhet, för att lite senare gå till Truskel, en klubb. Alla var dock för trötta för klubbande, varför vi stannade i lägenheten tills det att jag skulle ta sista metron.

Idag har vi varit på marknader i Clignancourt, gigantiskt område med massa olika stånd. En av marknaderna hade enbart antika prylar, svindyra men ack så fagra. Gamla askar, tavlor, klockor, möbler, prydnadssaker med mera, med mera. Min materialistiska sida vaknade onekligen till liv. Jag ville ha allt men köpte inget.

Efter att ha gått runt ett tag tog jag metron hem för att plugga lite innan jag åkte till Cassandra, Cornelias vän som bor här men är från US. Där åt vi mat, drack lite vin och pratade innan vi gick till Pop In, som har open mic på söndagar. Väldigt mysigt, bra stämning, trevliga människor. Halv ett panikpåminde Joel mig om att metron ju slutar gå tidigare på söndagarna, varför vi sprang två stationer till Bastille (jag blev helt slut), för att slippa ett metrobyte. Väl på Bastille (stor station) sprang vi till vårt tåg, hann med det, bytte (springandes) tåg på Champs-Elysees Clemenceau och hann med vårt sista tåg. Marginal: en minut. Båda var otroligt nöjda med detta faktum, eftersom kvällen var mycket kall och vägen ganska lång. Väl hemma slängde jag i mig pasta och sen mig själv i säng.


Dag femtiosex, 9 november
En rätt tung dag i skolan på grund av för lite sömn. Till en början helt ok men sen värre framåt dagen. Efter kursen tog jag det ganska lugnt, pluggade lite, läste, lagade mat, hämtade Anton vid femtiden och satte på La Môme. Såg dock inte hela utan gick och la mig istället.


Dag femtiosju, 10 november
Idag stannade jag kvar i skolan tills jag skulle till Abbesses för städning och Antonhämtning. Varje vecka har de en ”aktivitet” och den här veckans var info, på franska förstås, om viktiga franska sångare/sångerskor från 1920- till 1960-tal. Läraren Stéphanie visade lite filmklipp på de olika artisterna och berättade smånotiser.

På kvällen åkte jag till Cornelia en snabb sväng och sen mot Les Halles. Jag blev inbjuden till en privatfest på Cha Cha Club, som tydligen är très, très chic. Nå, uppenbarligen eftersom ett glas finbubbel kostade 20 euro. Ett litet glas champagne. Tur för mig att andra där var rika! Ganska bra musik, väldigt blandat och ibland några guldklimpar: The Supremes, Billy Idol, Aerosmith, The Isley Brothers, Michael Jackson (Cissi!) och så vidare… Kul!


Dag femtioåtta, 11 november
Idag är alla fransmän lediga, alltså ingen skola för mig. Ska strax luncha i Montmartre med några klasskompisar, sen ta ett bad och se en film, kanske läsa lite. Ta det så lugnt som jag förmår. Nu har jag förresten jättebråttom ser jag nu. Merde!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0