4.12.2009, Paris

Dag sjuttiofem, 28 november
Igår var vi alltså på La Fleche d’Or, där tre olika band spelade. Minns inte namnen på något av dem men alla var lokala och ett av dem påminde om Joy Division. Klubben La Fleche d’Or är en gammal tågstation, charmig lokal. Efter åkte vi till Nation för att hälsa på David, som jobbar på en bar där. Stötte, av ren slump, ihop med några jag träffat innan som inte har någon som helst anknytning till mina andra vänenr här. Märkligt. Paris är mindre än man tror. Tog småningom nattbussen hem förbi ljusprydda gator.

Den här dagen tillbringade jag i sängen, läsandes. Mycket avkopplande. Dess värre något jag inte gör så ofta. Nå. På kvällen åkte jag hem till Cassandra för att fira thanksgiving (definitivt min första, kul!) som serverade sötpotatis, pasta/lasagne, transbärssås, ost, bröd, kyckling med mera samt pumpa- och pekannötpaj till efterrätt. Pumpapajen hade en mycket suspekt smak och konsistens.

Vi stannade hos Cassandra hela kvällen. Trevligt, ganska lugnt. Tog sen bussen hem och kom på mig själv med att jag inte alls har lust att lämna Paris. Det är någonting med den här staden.



Dag sjuttiosex, 29 november
Första advent. Med andra ord dags att fira en svensk tradition. Vi var hos Cassandra igen och inmundigade läckerheter från IKEA, så som glögg, pepparkakor, daim, russin, mandlar och klementiner. Glöggen mötte Paris med blandade miner. Vissa förstod det inte alls, andra älskade det. Den svenska julstämningen var på topp, vissa hade glitter i håret (inte jag) och vi lyssnade till och med på svensk julmusik (ack, denna julmusik som förföljer mig även här!!), vilket skapade en slags nästan bisarr, familjär känsla. Det kändes nästan lite som hemma. Sverige fast i Paris. Märkligt.


Vid tiotiden gick vi till Pop In för att se David och andra spela. Efter det stack Georgie hem men vi andra gick på efterfest nära Champs-Élysées. De andra tog taxi, jag fick åka vespa igen i racerfart (lyckat!). En bra efterfest, alla dansade och vi som DJ:ade hade definitivt godkänd musiksmak (The Supremes, Paul Simon, Chuck Berry, Talking Heads, Martha Reeves & The Vandellas, lite pardans till Edith Piaf förstås, med mera, med mera). Åkte sen hem till Charles och kollade dålig vampyrfilm tills vi somnade.


PS. Tom, du är inbjuden nästa gång, ta första bästa flyg!




Dag sjuttiosju, 30 november
Efter att ha redigerat lite foton och lagt in lånade skivor i mitt iTunes-bibliotek tog jag efter Joels vana och kollade på serier hela dagen på grund av alldeles för lite sömn. Hårt jobb att vara ung, pappa!



Dag sjuttioåtta, 1 december
Redigerade foton och gick sen till Louvrens byggnad för att besöka Musée National de la Mode et du Textile (som tillhör Les Arts Décoratifs) tillsammans med Georgie. Mycket femtiotalsmöbler att sukta efter. Mycket exklusiva smycken från olika tider (speciellt 1700- och 1800-talen imponerande) att bländas av. Många otroligt eleganta aftonklänningar från 1920- till 1940-tal att vilja äga. Beundransvärda hantverk. Vi tillbringade några timmar där och efteråt var vi förstås inspirerade för lite shopping. Gick därför till Marais, eftersom Georgie inte besökt second handen där innan. Hittade dock inget och jag begav mig hemåt på mina apostlahästar igen. Mitt metrokort måste nämligen fyllas på men eftersom jag ska vara borta två veckor den här månaden känns det onödigt. Jag ska istället försöka lära mig att hitta ordentligt här. Det är på tiden. Jag har varit synnerligen metrolat.


Tittade förbi Guerrisol, second hand-affären på Avenyn, som hittills är den bästa om man ser till pris och potential. Kom hem med en påse. Förstås. Jag kommer att ha mycket med mig hem. Men det är billigt. Och roligt. Barnpassning finansierar detta intresse.


Stressade hem eftersom jag är en ständig tidsoptimist, bytte om lite snabbt och sprang sen till metron (jag hade tänkt gå men ute i ack för dålig tid!) för att åka till Joanna, en klasskompis från intensivkursen, som bjöd på middag. Självklart fastnade jag i metron på grund av sena tåg och kom ännu senare än jag behövt. Nå. Vi hade trevligt. Joanna bjöd på raclet, som jag inte testat innan men som var helt klart godkänt, och till efterrätt en chokladtårta kallad ”Opéra”. Efter denna damp vi ner i soffan med uppsvällda magar och pratade tills någon kom att tänka på metron och alla skyndade eftersom klockan var halv ett och metron slutar gå mellan halv ett och ett på vardagarna. Kritiskt läge. Vi hann med första tåget men fick sen gå hem därifrån. Kassy bor i Montmartre så vi följdes åt till Place de Clichy.




Dag sjuttionio, 2 december
Jag är väckt av elektrikern som visslar och borrar precis utanför dörren. Visslandet är ok men borrandet närapå smärtfullt starkt. Vaknade med andra ord med ett ryck och en smärre hjärtattack som följd. C’est belle, la vie!

Jag har gjort kaffe, sitter med stark musik i hörlurar för att slippa höra elektrikern (lyckas inte) och ska redigera lite bilder. Idag ska jag försöka städa lite, tvätta lite och sen gå och passa Anton.
 Ikväll inga planer.



Dag åttio, 3 december
Anton var sjuk och trött igår på grund av svininfluense-vaccin så efter lite lek tog han sin gosedjurskanin och kudde och la sig i min famn, dreglade, snorade och hade det gott. Gulligt. Jag handlade på vägen hem, lagade sen mat och läste.


Idag har jag skrivit lite, läst och tagit det ganska lugnt. Hade tänkt gå ut med min kamera och fota men nu har det börjat ösregna. Kanske går jag lite tidigare till Montmartre istället och kollar efter julklappar. Det börjar ju bli dags snart att samla på sig lite innan jag åker hem.

Ikväll ska jag förmodligen ta det lugnt, börjar känna mig förkyld igen.


Dag åttionett, 4 december
Sitter i Cornelias lägenhet efter att ha hjälpt henne med lite jobb. Snyltar internet, väntar på att hon ska komma hem. Vi ska till Hanna på middag och sen eventuellt ut, alternativt film.
Idag har jag och Joel (väckte och tvingade med honom) varit på Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris. Kul. Kollade samlingarna. Sen gick jag hem och sen gick jag hit och nu sitter jag här. Tar lång tid att gå men det funkar. Lär mig Paris samt att använda apostlahästar (tungt).

Kommentarer
Postat av: Nettan

Hej Anna, ska bli så roligt att du kommer hem. Hoppas att du kommer över till oss. Kram Nettan

2009-12-08 @ 16:44:11
Postat av: Anna

Nettan! Klart jag kommer över till er! Ska bli konstigt att komma hem men mysigt och kul att se alla igen. Kram

2009-12-09 @ 20:37:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0