13.12.2009 Paris

Dag åttiotvå, 5 december
Idag försökte jag kurera mig. Sov tolv timmar (sjukt) och tog det sen lugnt, redigerade foton och lyssnade på musik. På kvällen åkte jag till Cornelia för lite fest. Vi var hos henne hela kvällen, undantaget det ganska snabba besöket på klubben Le Tigre, där Cornelias vän Fabien med flera spelade. Jag stod för musiken hela (nåja nästan) kvällen, med andra ord bjöds det alltså på en alldeles ypperlig musikblandning. Vi hade kul, dansade, skrattade och mådde gott. Tog första metron hem vid sextiden på morgonen och stupade i säng efter lite pasta.


Dag åttiotre, 6 december
Sov inte så länge, vaknade av ljuset. Redigerat foton, läst lite, lagat mat, tagit det lugnt. Kom precis upp från några timmar i badet där jag halvsov och lyssnade till Yann Tiersen, skönt. Ska till Cornelia vid åttatiden och sen bär det åter igen av till Pop In för att se open micarna som spelar.

I morgon ska jag förmodligen försöka ta tag i julklappsshoppingen på allvar.


Dag åttiofyra, 7 december
Igår gick vi först till Louis, som turligt nog bor i mitt kvarter, och sen till Pop In vid tiotiden. David, Fabien och John spelade bland andra. Kul. Försökte fota i dunklet eftersom jag tagit mig till den djärva vanan att bära med mig kameran överallt, även när jag ska ut på kvällen. Fungerade dock sådär. Skrev ner några kråkor i anteckningsboken, blundade till musiken. Efter ett tag stack vi till Charles för att titta på musikdvd:s (fick åka vespa igen, hurra!).

Idag har jag mest tagit det lugnt. Redigerade lite foton och gick sen för att leta julklappar men hittade inget. Köpte decembernumret av Vogue istället och slöade. Vid niotiden åkte jag till Axel med min Pulp Fiction-dvd under armen (mitt filmval förstås eftersom Cassandra inte sett denna gulklimp innan). Cornelia, Cassandra, John och David var också där. Efter filmen tog vi sista metron hem, jag åt lite, snackade lite skit med Joel och slocknade.

Dag åttiofem, 8 december
Trött idag. Förmodligen förkylningen som vägrar ge med sig. Allt är på så sätt som vanligt eftersom jag alltid bär runt på en stundande alternativt utblommad sjukdom.

Snart åker jag hem. Det känns märkligt. Jag undrar hur det kommer bli, hur det kommer kännas och så vidare. Förutom förstås att det ska bli jättekul att träffa alla.

Klockan är runt tolv. Jag sitter med blött hår och en kaffe. Klockan två ska jag träffa Georgie på Musée de la Mode de la Ville de Paris, en galleria, det vill säga inte samma museum som vi var på förra veckan. Ikväll ännu inga planer. Kanske ska jag lyxa till det med finost och finbaguette, som jag är sugen på.

Senare
Det blev inget modemuseum eftersom de har stängt för säkerhetsarbete. Besvikelse. Vi åkte istället till Musée Cernuschi, musée des Arts de l’Asie de la Ville de Paris, som ligger ganska nära. Det gick rätt snabbt att kolla igenom eftersom det är ganska litet och faktiskt inte vidare intressant. Nå. Vi styrde efteråt stegen mot Avenue de Champs-Elysées för att spana in julmarknaden. Otaliga stånd med en del fint men mycket skit. Mysigt ändå att gå runt och kolla. Leksaker, prydnadssaker, smycken, kläder, vin chaud, crêpes, croque monsieurs, ostar, korvar och mat överallt så vi tillslut bara stannade vid provsmakningarna.

Småningom tog vi varsin metro hem och jag tog det ganska lugnt, lyssnade på musik och städade lite i lägenheten som tycks bli stökig/dammig/äcklig på mindre än en timme. Vid niotiden åkte jag till Cassandra för att se på film med henne och John. Mysigt


Dag åttiosex, 9 december
Känner mig fortfarande förkyld. Har skrivit lite, ska snart upp till Montmartre med min kamera för att fotografera lite och sen för att städa och passa Anton. Kajsa och Fred ska iväg på middag så jag ska stanna där till elvatiden någon gång och sen dra vidare på en fest i mitt område. Där är dagens plan. Om en vecka är jag hemma.


Dag åttiosju, 10 december
Igår blev väldigt sent. Jag kom hem vid sjutiden på morgonen. Därav sovande och vilande tills det blev dags att gå iväg upp till Abbesses för att hämta Anton. Vi busade, läste, kramades, sjöng och fightades lite, precis som vanligt. När Kajsa kom hem lagade hon mat till oss och när Anton slocknat åt vi en underbart god (och för mig nu definitivt lyxig) middag. Satt sen och pratade till elvatiden om allt möjligt. Kajsa är så gullig. När jag skulle gå fick jag med mig en hel påse (!!!) med Burfitt-kläder, (alltså klädföretaget som hon är delägare i) samt en väska från den chica affären Merci. Jag som inte hade något alls med mig kände mig rätt snopen. Jag har dock planerat en grej till Anton men redskapen för denna finns hemma, alltså får han det när jag kommer tillbaka efter julen.

Gick hem efter middagen, snackade lite med Joel och somnade sen.


Dag åttioåtta, 11 december
Fredag. Vaknade ganska sent. Fortfarande förkylning i kroppen. Efter morgonkaffet åkte jag iväg för att luncha med JSeb, en fotograf som John jobbar med för tillfället inför hans kommande skiva. Eventuellt ska jag hjälpa den här JSeb lite som en assistent men får i så fall inga pengar för det. Dock en bra erfarenhet och förmodligen en del lärdom. Vi bestämde inget utan får väl se hur det blir. Nå, vi käkade varsin sallad med chevre chaud (!) på Charlot, en restaurang som kopierat sin inredning från en restaurang i New York, som i sin tur gjorde sin inredning efter fransk mall. Alltså: restaurangen i Paris har kopierat inredningen från en restaurang i New York, som gjorde inredningen så fransk de bara kunde. Intressant. Mycket mysigt. Mycket god sallad. Efteråt kollade vi lite i kameraaffärer och jag stack sen till Cassandra, som bor ganska nära. Vi lyssnade på jazz och pratade, tog sen en proppfull, försenad metro till mig och lagade lite mat. Vid tiotiden droppade det in några fler och vi började kolla på Blue Velvet, som vi tyvärr stängde av efter ett tag eftersom alla var så okoncentrerade/snackiga. Nå, Messieurs Dames, en ytterst trevlig afton

Dag åttionio, 12 december
Sitter med morgonkaffet, ska snart iväg till Montreuil-marknaden för att möta Hanna där. Hoppas på att hinna redigera lite foton innan.
Dag nittio, 13 december
Har varit på Luciafirande, är hos Cornelia nu, ska snart iväg till Pop In för open mic. Hinner inte skriva mer för tillfället. Puss


 


Kommentarer
Postat av: Anonym

nu när du är hemma borde du passa på att ladda upp en massa bilder.

2009-12-18 @ 00:32:07
Postat av: Anonym

oui! i will

2009-12-18 @ 12:05:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0